AKTIVITI AKAN DATANG...

...TBA...

Rabu, Januari 29, 2014

Perhimpunan pagi 29 Januari 2014

Perhimpunan pagi pada hari ini di kendalikan oleh Prof Madya Dr Hamzaini. Perhimpunan di mulakan dengan bacaan doa oleh beliau.

Topik pada hari ini adalah mengenai 'mati'... Prof Hamzaini mengulas, semua orang tak kira bangsa dan agama harus mengingati kematian... Mati tidak mengira muda atau tua... Kematian juga bukan untuk orang yang tua sahaja. Semua orang yang meningati mati harus bekerja dengan lebih kuat lagi kerana kerja itu adalah satu ibadah dan amalan yang akan dikumpulkan diakhirat... Dunia menjadi satu tempat untuk mengumpulkan segala amalan yang baik.. Dunia juga boleh juga diumpamakan seperti satu tempat persinggahan di bawah pokok didalam satu perjalanan menuju ke satu tempat yang kekal. Tempat persingahan itu hanyalah sementara... Di bawah pohon pokok itu juga tempat untuk berehat dan makan buah-buahan yang ada... Sebelum meneruskan perjalanan ke satu tempat yang abadi.

Secara kesimpulannya, ingat pada kematian bukan bererti perlu diduduk sahaja di rumah dan berdiam diri. Bukan hanya melakukan amal ibadah seperti solat dan berpuasa, tetapi melakukan kerja juga sebagai satu ibadah, bekerja dengan tekun dan amanah atas tanggungjawab yang telah diamanahkan. Nascaya semua amalan yang kita lakukan perlulah kearah kebaikan untuk menjadikannya sebagai satu ibadah. (Ulasan ini ditulis berdasarkan pemahaman atas tazkirah yang telah dikendalikan oleh Prof Hamzaini)

Perhimpunan pagi pada kali ini disudahi dengan ucapan terima kasih, surah Al-Asr dan tasbih kiffarah oleh pengendali perhimpunan pagi.



Tiada ulasan: