AKTIVITI AKAN DATANG...

...TBA...

Khamis, Julai 02, 2009

PERATURAN KEPADA PEKERJA SINARAN (IBU YANG MENGANDUNG)

PPUKM3.10.33/151/1
16 Jun 2009


Daripada maklum balas Jabatan Radiologi, PPUKM mengenai status pekerja sinaran yang mengandung, berikut adalah peraturan yang diterima-pakai hasil lanjutan kes kemalangan yang berlaku di Bilik Fluoroskopi, JPRAD.
>
"Peraturan menyebut bahawa pekerja sinaran yang mengandung diasingkan selama 4 bulan terawal dengan syarat bahawa pekerja sinaran yang berdaftar hendaklah mengemukakan salinan surat pengesahan mengandung daripada Doktor Perubatan yang bertauliah dan diserahkan kepada Ketua Jabatan dan Pegawai Perlindungan Sinaran" (Rujuk surat PPUKM3.10.33/151/1 - Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan, PPUKM)
>
Berdasarkan meklumat ini, pekerja sinaran yang disahkan mengandung akan ditempatkan di Bilik Pemeriksaan X-Ray yang kurang berisiko (dos dedahan rendah dan boleh dikurangkan dengan memakai PPE). Perkara 7(3) dalam AKTA 304 ada mengatakan 'tiada seorang pun boleh membenarkan seorang pekerja perempuan bekerja dalam kawasan kawalan jika dia hamil atau disyaki hamil'.
>
Merujuk kepada peraturan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) ada mengatakan bahawa ibu yang mengandungi hendaklah mempunyai had dos kurang daripada 2 mSv/bulan sepanjang tempoh kelahiran dengan mengandaikan dos yang ada pada fetus/bayi adalah 1 mSv/bulan, iaitu sama dengan dos dedahan orang awam dalam setahun. Dalam erti kata lain, bagi pekerja perempuan yang hamil, dos kepada janin yang terhimpun sepanjang tempoh di antara pengesahan kehamilan dengan tarikh kelahiran tidak boleh melebihi 10 mSv (Rujuk AKTA 304)
>
Harap Maklum.
>
>
Mohd Hairul Faizal Hj. Ahmad
Pegawai Perlindungan Sinaran (RPO)
(Cert. No. : 2275)
Jabatan Radiologi
Pusat Perubatan UKM

Tiada ulasan: