AKTIVITI AKAN DATANG...

...TBA...

Khamis, Oktober 16, 2008

CME Bulan Oktober Jabatan Radiologi


CME pada bulan ini dibentangkan oleh Pn. S. Elavarasi. Beliau membentangkan tentang "Teknik yang betul untuk radiografi kanak-kanak". CME yang di jalankan sebulan sekali ini akan memberikan maklumat terkini dan pembelajaran terbaru dalam bidang yang berkaitan dengan kerja.

Di dalam teknik yang betul, tangan kanak-kanak yang perlu menjalani pemeriksaan radiografi kanak-kanak perlu di angkat ke atas dan dipastikan tidak bergerak. Tiub x-ray perlu di "angle" ke bawah sedikit. Gunakan apron getah plumbum untuk perlindungan sinaran dan cegah gerak (seperti dalam gambar).
Teknik seumpama ini penting untuk dijalankan bagi memastikan setiap imej yang dihasilkan adalah berkualiti dan mudah untuk dinilai oleh pakar radiologi. Sebagai juru x-ray yang berkelayakan, kita haruslah sentiasa update dengan teknik baru yang dapat meningkatkan kualiti kerja kita...

CME yang diadakan secara bulanan ini adalah wajib untuk di hadiri untuk semua kakitangan. Pada bulan hadapan, kita akan nantikan pembentangan dari En. Safwan mengenai CT Perfusion pula.

Tiada ulasan: