AKTIVITI AKAN DATANG...

...TBA...

Khamis, Ogos 29, 2013

Perhimpunan pagi 30 Ogos 2013

Perhimpunan pagi 30 Ogos 2013
Perhimpunan pada kali ini di kendalikan oleh Prof Madya Dr. Hamzaini Abd Hamid. Seperti biasa perhimpunan pagi dimulakan dengan bacaan doa. Selepas sahaja bacaan doa, Prof Madya Dr. Hamzaini menyampaikan sebuah cerita untuk dikongsi (cerita diolah mengikut kefahaman saya):
Kisah si tukang rumah
Ada sebuah kisah mengenai seorang tukang rumah yang sangat rajin bekerja. Tugas beliau membuat rumah sering mendapat pujian yang baik dari semua pelanggannya kerana telah membuat rumah dengan teguh, berkualiti dan sangat cantik. Pada suatu hari setelah hampir 20 tahun tukang rumah itu bekerja, beliau menyatakan hasratnya kepada majikannya untuk berhenti bekerja kerana sudah puas bekerja membina rumah. Majikannya dengan perasaan berat hati membenarkan tukang rumah tersebut untuk berhenti bekerja dengan satu syarat. Syaratnya adalah, tukang rumah tersebut perlu memenuhi permintaan majikan beliau untuk membina rumah yang terakhir sebelum tukang rumah tersebut boleh berhenti kerja. Tukang rumah tersebut bersetuju untuk memenuhi permintaan majikannya itu.
Setelah bersetuju dengan permintaan majikkannya itu, tukang rumah terebut terus sahaja meneruskan kerja untuk membina rumah terakhir yang diminta oleh manjikan beliau, tetapi pada kali ini, disebabkan oleh tukang rumah itu sudah ingin berhenti kerja, beliau telah membuat rumah tersebut dengan sambil lewa, tanpa mementingkan hasil kualiti rumah yang dibina. Rumah yang dibina itu telah dibina dengan sambil lewa, mempunyai struktur yang tidak utuh, menggunaakan bahan binaan yang tidak berkualiti dan mempunyai hasil kerja yang sangat teruk. Setelah rumah tersebut siap, tukang rumah tersebut memaklumkan kepada majikannya. Majikannya terus berkata, sebenarnya rumah terakhir yang dibina oleh tukang rumah itu adalah rumah yang ingin dihadiahkan kepada tukang rumah tersebut kerana menghargai dengan sumbangan tukang rumah itu yang sudah lama bekerja dengannya. Tukang rumah tersebut merasa sungguh terkejut dengan hadiah yang diterima dari majikannya itu, beliau berasa sangat menyesal kerana telah melakukan kerja yang sambil lewa untuk menyiapkan rumah tersebut.
Selang beberpa hari, tibalah masa tukang rumah berpindah ke rumah baru yang dihadiahkan kepada beliau. Tak lama kemudian, datanglah satu kejadian hujan lebat dengan angin yang kuat telah melanda rumah tersebut, rumah yang didiami oleh tukang rumah tersebut telah roboh disebabkan binaannya yang tidak kukuh. Setelah itu, tukang rumah itu berasa menyesal terhadap sikapnya yang bekerja sambil lewa didalam menyiapkan rumah tersebut.
Pengajaran yang kita boleh perolehi didalam kisah ini adalah, kita seharusnya sentiasa ikhlas didalam melakukan tugas yang diamanahkan kepada kita. Kerana kita tidak tahu yang kerja yang kita lakukan itu untuk siapa. Buat lah kerja dengan penuh keikhlasan, nascaya kita akan mendapat keberkatan hendaknya.
Selepas itu, sesi pengumunan di buka, penguman mengenai sambutan hari raya peringkat jabatan akan diadakan pada 5 September 2013. Majlis kemudiannya di tamatkan.


Tiada ulasan: